Jak radzić sobie ze stresem? – sposoby w praktyce sprawdzone

jak-radzic-sobie-ze-stresem

Stres kojarzymy jednoznacznie negatywnie i choć potrafi działać na nas pozytywnie, to najczęściej poszukujemy sposobów na jego rozładowanie. A sformułowanie „jak radzić sobie ze stresem” jest w Google frazą najczęściej wpisywaną z użyciem słowa stres.

Czym jest stres? – krótko i na temat

Nie wchodząc w szczegóły świata psychologii, stres to nasza reakcja na bodźce płynące z otoczenia. Co warto podkreślić bodziec jest zewnętrzny, a zatem od nas niezależny. Sam stres jest już naszą wewnętrzną reakcją stąd sensowne jest pytanie – jak skutecznie radzić sobie ze stresem? Jakie są metody walki ze stresem i jak doskonalić tą umiejętności?

Jakie jest źródło Twojego stresu?

To pytanie, od którego rozpoczynasz swoją walkę ze stresem. Choć wydaje się oczywiste, to znalezienie właściwej odpowiedzi jest przecież początkiem uporania się ze stresem. Biorąc pod uwagę złożoność naszego świata w ocenie przyczyn i źródeł stresu sięgaj głęboko i nie poprzestań na powierzchownym stwierdzeniu „mam stresującą pracę”. Jeśli Twoja praca jako całość jest Twoim problemem, przez który nie wysypiasz się w nocy, zgrzytasz zębami lub czujesz lęk przed poniedziałkiem, to jedynym lekarstwem jest zmiana pracy. Zdecydowanie częściej jednak przyczyny tkwią w szczegółach i już nawet drobne, ale świadome zmiany w wykonywaniu lub podejściu do pracy mogą przynieść odczuwalną poprawę, np. lepsze przygotowanie do zadania by zminimalizować ryzyko i podnieść swoją pewność siebie lub nie przyjmowanie zleceń, które są poza Twoim obszarem umiejętności. Analiza i trafna diagnoza to podstawa!

Jak radzić sobie ze stresem? – eliminuj zbędny stres

Nie na wszystko w życiu masz wpływ, ale bywają chwilę, gdy prosisz się o kłopoty i zbędny stres. Eliminuj zbędny stres rozwiązując problemy nim się one pojawią. Przewiduj i wyciągaj wnioski by stresujące sytuacje nie powtarzały się w wyniku Twojego zaniedbania i nieprzygotowana. Unikaj również ludzi, którzy Cię stresują, przynajmniej tych, których możesz. Trudno będzie z dnia na dzień zerwać kontakt z szefem, bo może się to zakończyć utratą płynności finansowej, ale zadbaj by choć na gruncie prywatnym towarzyszyły Ci jedynie dobrze wpływające na Ciebie osoby. Prewencja jest łatwiejsza i tańsza niż terapia u specjalisty, dlatego też reaguj bez niepotrzebnej zwłoki.

Jak radzić sobie ze stresem? – Ruszaj by rozładować stres

Najlepszym sposobem walki ze stresem jest ruch i nie chodzi mi tylko o to, że „sport to zdrowie”. Stres kumuluje się w naszym ciele. Najprościej, najtaniej i bez ryzyka uzależnień rozładujesz to napięcie biegając, jeżdżąc na rowerze, pływając, chodząc na rękach, sadząc kwiaty lub wykonując każdą inną aktywność fizyczną, która sprawia Ci przyjemność. Niestety nie można do tego zaliczyć ruszanie na zakupy, ruszanie z piskiem opon na skrzyżowaniu itp., one bowiem w gruncie rzeczy nie stanowią oczekiwanego przez Twoje ciało relaksu. Intensywność Twojej aktywności fizycznej powinna być uzależniona oczywiście od czynników obiektywnych, ale umówmy się, że musisz po prostu poczuć porządne zmęczenie fizyczne. W rezultacie osiągniesz również wysoki poziom odprężenia psychicznego.

Jak radzić sobie ze stresem? – Odpocznij, odetnij się i zostaw stres za sobą

Wiesz jak trudno radzić sobie ze stresem, jeśli znajdujesz się w epicentrum jego powstawania. Niezależnie, czy walczysz ze stresem w pracy, czy w życiu osobistym, musisz skutecznie odciąć się, choć na chwilę zmienić otoczenie i odpocząć. Radzenie sobie ze stresem jest zdecydowanie skuteczniejsze jeżeli potrafisz odpoczywać. Niby nic nadzwyczajnego, ale biorąc pod uwagę obecne realia pracę ponad siły i przeżywanie problemów związanych z pracą po pracy, walka ze stresem przez odcięcie i odpoczynek nie jest oczywistością. Nawet jeśli odzwyczaisz się od odpoczynku, nie martw się, podobnie jak z jazdą na rowerze, tego się nie zapomina. Wystarczy, że spróbujesz i przekonasz się o skuteczności tej najprostszej bo leżącej w obszarze wyłącznie Twoich możliwości terapii.

Jak radzić sobie ze stresem? – Kontroluj swój stres

Stres to Twoja reakcja na czynniki zewnętrzne, co sugeruje, że możesz mieć nad nim kontrolę. Gdyby było to takie proste nie napisano by niezliczonej liczby książek w tym obszarze, a gabinety specjalistów świeciłyby pustkami. Nie twierdzę więc, że to proste, ale upieram się, że wiesz jak radzić sobie ze stresem. Przede wszystkim nie reaguj gwałtownie, stres nagminnie nakręca nas do działania i werbalizowania swoich negatywnych emocji, czyli do kłótni, a to dodatkowy stres.

Radzenie sobie ze stresem poprzez kontrolę, a nawet akceptację sytuacji stresowej jako normalną jest bardzo pomocne. To nigdy nie jest łatwe, ale walka ze stresem jest trudniejsza niż zaakceptowanie jego obecności. Banalnym, ale wyjątkowo pomocnym narzędziem jest Twoja wyobraźnia. Odciągnij swój umysł od stresujących myśli i daj mu czas by z nimi się oswoił. Zajmij go wszystkim tym co Cię odpręża i rozwesela bo śmiech to najlepsze lekarstwo na radzenie sobie ze stresem.

Jak radzić sobie ze stresem?


Sposoby walki ze stresem to temat rzeka z uwagi na liczbę opracowań naukowych i tych prawie naukowych. Wiele teorii powstało i trudno znaleźć uniwersalną metodę, pomijając te, które nie są szkodliwe dla zdrowia lub otoczenia, nie uzależniają i nie prowadzą do bankructwa nawet rosyjskiego miliardera.

Biorąc to wszystko pod uwagę poniżej znajdziesz katalog mniej lub bardziej popularnych metod, co nie oznacza oczywistych i zawsze sprawdzających się odpowiedzi na pytanie - jak radzić sobie ze stresem. Ćwicz, testuj i wielokrotnie powtarzaj. Liczę na to, że znajdziesz coś dla siebie i Twoja walka ze stresem będzie dzięki nim łatwiejsza i skuteczniejsza.

•Uśmiechaj się jak najczęściej, bo śmiech to zdrowie - co zostało wielokrotnie już udowodnione,
•Rób swoje i osiągaj możliwie najlepsze efekty. To co niezależne od Ciebie nie może Cię frustrować bo zwariujesz,
•Rozmawiaj o swoich problemach z ludźmi, którym możesz zaufać,
•Znajdź wartościowych doradców,
•Aktywność fizyczna jest w stanie rozładować Twój stres,
•Masaże relaksacyjne naprawdę działają, odwiedź masażystę lub salon SPA,
•Odpoczywaj, regeneruj się i relaksuj by naładować akumulatory przed kolejnymi trudnymi chwilami,
•Zawsze mogło być gorzej, nie popadaj w czarne myśli i szukaj pozytywów trudnych, stresujących sytuacji - siła jest w Tobie,
•Określ swoje granice i mów głośno o tym, gdy ktoś je przekracza wywołując u Ciebie stres,
•Nie stresuj się niepowodzeniami lecz wyciągaj z nich wnioski i planuj działania przynoszące sukces,
•Rozwijaj się, bo to źródło satysfakcji i szansa na lepsze życie oraz pracę,
•Pomagaj innym, to podnosi na duchu i daje satysfakcję,
•Myśl o przyszłości, bo przeszłości już nie możesz zmienić,
•Utrzymuj kontakt z przyjaciółmi, otaczaj się ludźmi, na których możesz liczyć i unikaj czarnych charakterów,
•Słuchaj muzyki, śpiewaj i tańcz,
•Jeśli masz problem trudny do rozwiązania, ale nie wymagający natychmiastowej reakcji daj sobie chwilę na analizę i znalezienie rozwiązania. Stres rzadko jest najlepszym doradcą,
•Zatrzymaj się i zastanów nad sobą i swoim światem. Może warto coś zmienić,
•Mów NIE zawsze wtedy, gdy odmowa uchroni Cię przed niepotrzebnym stresem lub stratą,
•Wyrażaj otwarcie swoje emocje, tłumienie ich zbyt wiele kosztuje,
•Oglądaj wiadomości rzadziej niż zwykle - to nie wymaga dalszego komentarza,
•Nie prowadź jałowych dyskusji z ludźmi, których i tak nie przekonasz do swoich racji,
•Wybaczaj bo wszyscy maja prawo do popełniania błędów,
•Akceptuj swoje słabości i nie wpędzaj się w kompleksy - skup się na swoich mocnych stronach,
•Wysypiaj się, bo sen jest doskonałym lekarstwem również dla Twojej głowy.

Stale poszukujemy informacji by odpowiedzieć na pytanie - jak radzić sobie ze stresem? Wskazujemy w ten sposób jednoznacznie, że stres to czynnik wyłącznie negatywny. Koncentrując się na unikaniu stresu, który w nadmiarze jest czynnikiem negatywnym szukamy sposobów na życie bezstresowe. Bezstresowe wychowanie, bezstresowa szkoła, a potem praca i tak najchętniej bezstresowo płyniemy przez całe życie, czy to właściwa metoda? To pytanie retoryczne, bo jednoznaczna odpowiedź brzmi NIE!

Unikanie stresu skutkuje tym, że jesteśmy często bezradni w sytuacjach stresowych. A człowiek powinien wystawiać się w życiu na sytuacje trudne, bo te prędzej czy później same się pojawią w najmniej oczekiwanym momencie. Unikanie stresu za wszelką cenę powoduje, że stajemy się ubożsi o umiejętności życia i pracy pod presją stresu. Co ciekawe ten ostatni zwrot jest często powtarzany w treści ogłoszeń o pracę, jak widać nie bez przyczyny.

Umiejętność radzenia sobie ze stresem jest zatem czynnikiem szeroko rozumianego rozwoju osobistego. Stres jest doskonałym bodźcem do rozwoju, zdobywania nowych umiejętności oraz wykonywania ponadprzeciętnego wysiłku. Brak stresu skutkuje rozleniwieniem, a od tego już tylko krok do zniechęcenia, apatii, utraty satysfakcji z życia i pracy. Dobroczynna dawka stresu to zatem motywator pobudzający do działania, zwiększający efektywność i wyzwalający ukryty potencjał każdego z nas. Tymi przymiotami charakteryzuje się pozytywny stres, tak zwany eustres. Jest krótkotrwały, ale doskonale koncentruje naszą energię, dodaje sił, pobudza i ekscytuje, by prowadzić nas do sukcesu. Nie szukaj zatem sposobu by radzić sobie z eustresem!

Medycyna w walce ze stresem


Przychodzi kobieta do lekarza:
- Panie doktorze żyję w takim stresie, że nie wyrabiam psychicznie, co robić?
- Droga pani proszę kupić sobie dres i wyjechać do sanatorium tam pani odpocznie a stres minie.
Po miesiącu wraca, spotyka lekarza szczęśliwa woła:
- PANIE DOKTORZE! ANI STRESU, ANI DRESU, ANI OKRESU ANI ch*ja ADRESU.......

Zestresowany pan młody...


Po kilku nocach panna młoda skarży się matce:
- Wiesz mamo, już kilka nocy śpimy razem i nic. Jeszcze się nie kochaliśmy.
- Ależ córeczko, może jest zestresowany.
- Ale mamo, on tylko książkę czyta i wcale nie zwraca na mnie uwagi.
- Wiesz córeczko, skoro on nie zwraca uwagi, to może ja się położę zamiast ciebie i sprawdzę, o co chodzi.
I tak zrobiły.
Mąż w łóżku czyta książkę, teściowa się kładzie i leży.
Nagle mąż wsuwa rękę pod kołdrę i w majteczki zaczyna rękę wkładać.
Wyskoczyła teściowa z łóżka i do córeczki:
- Ależ kochanie, chwile leżałam i zaczął się do mnie dobierać.
- Tak, tak... Palec zmoczy, kartkę przewróci i dalej czyta.

Zestresowany biznesmen


Zestresowany biznesmen postanowił odreagować. nabył drogą kupna u dilera trawkę i zamknął się w łazience przed rodziną i tam zapalił. Machnął raz, a tu ciemno widno! Nieźle.. więc jeszcze raz i znowu: ciemno - widno. Ale fajnie, pomyślał i machnął jeszcze raz i znowu ciemno- widno... wtem do łazienki raptownie zaczęła dobijać się żona:
- Stefan, co ty tam robisz?!
- Jak to co? golę się.
- Jak golę? trzy dni??

Długo utrzymujący się stres ma oczywiście bezpośrednie przełożenie na nasze funkcjonowanie. Prowadzić również może do niebezpiecznych chorób. Jeżeli żyjesz w długotrwałym napięciu i mimo to uważasz, że doskonale radzisz sobie ze stresem, zatrzymaj się na chwilę i przeczytaj. Możliwe, że nie dostrzegasz lub bagatelizujesz objawy długotrwale utrzymującego się stresu.

Chroniczne bóle głowy spowodowane stresem
Szukasz często przyczyn powtarzających się bólów głowy i nic nie możesz znaleźć? Stres jest jednym z częstszych przyczyn pojawiającego się bólu głowy. O ile rzadkie sytuacje stresowe skutkują napięciem wywołującym gwałtowne, ale krótkie stany bólowe, o tyle długotrwały stres, to często powtarzający się ból. Może być przyćmiony, ale zwykle nasila się w określonych, stresujących dla Ciebie okolicznościach.

Problemy z trawieniem i wrzody
Długotrwale utrzymujący się stres prowadzi często do rozregulowania naszego układu pokarmowego. Różnorodność dolegliwości przyprawia w tym przypadku o dodatkowy ból głowy. Możesz doświadczyć niemal wszystkiego, od biegunki, do zaparcia. Mogą przydarzyć Ci się bóle brzucha, nudności oraz wzdęcia. Powstawanie wrzodów to kolejny z częstszych objawów życia w stresie. Stres zwiększa wrażliwość na działanie kwasu solnego. W rezultacie dochodzi do osłabienia odporności nabłonka i zapalania śluzówki oraz wrzodów.

Otyłość wywołana stresem
Stres powoduje zwiększenie wydzielania hormonów odpowiadających za gromadzenie tłuszczów. W rezultacie wpływają one na zwiększenie ryzyka otyłości brzusznej oraz wywołują uczucie nieposkromionego apetytu. Dodatkowo życie w stresie zmniejsza ilość produkowanej przez nasz organizm leptyny, czyli hormonu odpowiadającego za uczucie sytości.

Powyższe przykłady chorób i dolegliwości to jedynie początek długiej wyliczanki, którą kończą zawały serca i ciężkie choroby układu krążenia. Wszystko to powoduje, że kluczowe jest by każde z nas znalazło odpowiedź na pytanie - Jak radzić sobie ze stresem?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.