5 głównych przyczyn upadłości młodych przedsiębiorstw

Jakie-sa-czeste-powody-upadlosci-mlodych-przedsiebiorstw-3

Niezależnie od szerokości geograficznej przedsiębiorcy zapytani o przyczyny swych porażek prowadzących do upadłości opowiedzą Wam o tych samych powodach. Problemach, z którymi sobie nie poradzili. Ich krótka analiza to nie element pastwienia się nad przegranymi, lecz sygnał ostrzegawczy dla Ciebie. Jeżeli w swojej firmie dostrzegasz podobne zagrożenia, wzmóż swoją czujność i działań

Brak zapotrzebowania na rynku na oferowane produkty – 42% głosów przedsiębiorców

Jesteś optymistą? Liczysz na to, że przekonasz ludzi do swojego nieznanego szerzej produktu? Odwaga jest bezcenna, ale ilość porażek piorunuje. Wzbudzenie zapotrzebowania na Twój produkt to wyzwanie ekonomiczne. Jeżeli jesteś na początku swojej drogi biznesowej oceń krytycznie swoje możliwości i bądź realistą. Jedynie doskonałe pomysły albo gigantyczne budżety reklamowe dają szanse na sukces nowego produktu, a i w tym przypadku mamy do czynienia z dużym elementem niepewności. Masz jeszcze wątpliwości? Zapytaj o opinię specjalistów od marketingu.

Brak wystarczającego zaplecza finansowego – 29% głosów przedsiębiorców

Masz za sobą prace nad biznes planem i na papierze wszystko wygląda pięknie? Zatrzymaj się i sprawdź cyfry krytycznym okiem. Czy to możliwe, że nikt wcześniej nie zauważył takiej szansy biznesowej mimo, że Twoja oferta nie „odkrywa Ameryki” na nowo? Marne szanse, prawdopodobnie dopadł Cię entuzjastyczny optymizm. Przygotuj dla pewności wersję pesymistyczną, w której przychody nie rosną lawinowo, a klienci nie ustawiają się w kolejce do Twoich drzwi. Dodatkowo zmniejsz marże na pojedynczej transakcji. Gotowe, teraz już wiesz, czy wystarczy Ci pieniędzy na pracę w niekorzystnych okolicznościach, bo z takim mierzy się większość startupów.

Niewłaściwi ludzie w zespole – 23% głosów przedsiębiorców

Wartościowi pracownicy to bardzo cenny kapitał firmy. Kluczowy wręcz w przypadku niewielkiej firny, kiedy to niewielki zespół ma rozkręcić biznes. Im mniejszy zespół tym ranga każdego z jego członków wyższa. Szczególnie znaczenie ma tutaj obszar pozyskiwania klientów dla firmy. Możesz mieć doskonały zespół fachowców w swojej dziedzinie, ale Twoje usługi trzeba jeszcze efektywnie sprzedać. Jeżeli postawisz na słabych handlowców lub niewłaściwe metody sprzedaży Twój biznes nie ma szans. Nie zapomnij również o właściwych proporcjach w swojej drużynie. Pozyskiwanie klientów to dziś złożony i często długotrwały proces, szczególnie w obszarze b2b. Trudno liczyć na to by 1 handlowiec zapewnił na starcie zlecenia dla dużej grupy specjalistów.

Zbyt silna konkurencja – 19% głosów przedsiębiorców

Nie ma dziś branży wolnej od rywalizacji. Konkurencja i współzawodnictwo o klienta to typowe elementy gospodarki rynkowej. Nie będziemy wchodzić w politykowanie i rozważać, czy zawsze lepszy wygrywa. Zamiast tego trzeba się zastanowić dlaczego lepszy przegrywa. Zbadaj rynek, na którym masz zamiar funkcjonować i oceń możliwości konkurencji. Jeżeli masz do czynienia z rynkiem wysoce rozproszonym będzie Ci łatwiej niż stoczyć walkę choćby z lokalnym, ale jednak potentatem. Silniejszy konkurent to zawsze ryzyko nieuczciwej konkurencji, np. wojny cenowej, na którą większość młodych stażem przedsiębiorców nie może sobie pozwolić.

Koszty 18% – głosów przedsiębiorców

Koszty to jedno ze słów kluczy przy zakładaniu firmy. Dlaczego zatem aż 18% respondentów wskazało na koszty jako przyczynę swojej klęski. Najprościej powiązać ten element z obszarem braku zabezpieczenia środków na biznes. Jednakże nie zawsze jest to jedyny powód. Często nawet dobrze zabezpieczona firma może skończyć na dnie. Kluczem do bezpieczeństwa jest bowiem mądre zarządzanie kosztami, co w praktyce oznacza minimalizację kosztów. Zdarza się często, że udane początki biznesu nakręcają we właścicielach spiralę optymizmu, która przeradza się w nadmierną rozrzutność. W rezultacie zamiast budować kapitał firmy trwonimy środki na zbytki, by nie użyć słowa luksusy, a gdy konkurencja kontratakuje brak nam zabezpieczenia finansowego i szybka utrata płynności. W dzisiejszych niepewnych czasach konieczna jest ostrożność, ponieważ za wystawionymi przez nas fakturami nie zawsze pojawią się przelewy, które pokryją nasze koszty i pozwolą na spokojny rozwój firmy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.