5 sekretów harmonii w życiu prywatnym i zawodowym

rownowaga-w-zyciu-prywatnym-zawodowym-rozwoj-osobisty-i-zawodowy

Niezależnie czy jesteś na swoim, czy też najemnikiem realia są często podobne – notoryczny brak czasu wolnego. Zawsze jest coś do zrobienia. Jak odnaleźć równowagę między życiem zawodowym i prywatnym? Czy to możliwe, gdy nasze codzienne życie to nieustający pęd, niezależnie od wybranego przez nas kierunku?

Umiejętność dokonywania wyborów

Życie jest pełne wyzwań, szans i okazji, by odnieść sukces na różnorodnych polach. Problem polega na tym, że zwykle jednego życia zabraknie, by wszystko to zrealizować. Śmiało dokonuj wyborów, by koncentrować się na Twoich priorytetach. Stanie w rozkroku nie daje ani satysfakcji, ani rezultatów godnych uwagi. Drogą do wewnętrznej równowagi jest między innymi skrócenie listy spraw, za które odpowiadasz, by osiągnąć zadowalające Cię rezultaty.

Myśli i ciało w tym samym miejscu

Spokój pracy i odpoczynku zależą od tego czy potrafimy skoncentrować swoje myśli na danej aktywności, zapominając o problemach wynikających z innych obszarów życia. Praca będzie wydajniejsza jeśli odsuniesz na bok myśli związane z radościami i smutkami życia prywatnego. Podobnie trudno o pełen relaks na łonie rodziny, gdy myślami jesteś w pracy. Odpoczywaj i pracuj efektywnie.

Harmonia oparta na planie działania

Im więcej człowiek ma na głowie, tym zwykle lepiej potrafi się zorganizować. Czasu nie rozciągniesz, ale optymalizować jego wykorzystanie możesz. Warto to ćwiczyć i doskonalić, by natłok obowiązków nie skutkował wyrzutami sumienia wynikającymi z niedotrzymanych obietnic i terminów. Zastanów się co masz do zrobienia i jak możesz to zrobić najlepiej, a potem konsekwentnie realizuj plan działania. Jeżeli nie nadasz właściwego priorytetu dla wspólnego popołudnia z rodziną, nie możesz liczyć, że ten czas się znajdzie.

Wypełniaj życie tym co sprawia Ci przyjemność

OK, to może pewnego rodzaju truizm, ale czy do końca? Praca to podstawowy element życia większości z nas. Im bardziej nie lubimy swojej pracy, tym częściej przynosimy te negatywne emocje do domu, zatruwając inny obszar naszego życia. Jeżeli lubimy swoją pracę, to niezależnie od tego za co ją lubimy, inaczej postrzegamy czas spędzony w pracy. Ponoć milionerzy pracują po kilkanaście godzin dziennie i niechętnie jeżdżą na urlopy. A to dlatego, że praca we własnej firmie jest czymś w rodzaju hobby i przyjemności. Dlaczego zatem mieliby rezygnować z przyjemności. Jeśli lubisz swoją, to poza zarabianiem, po prostu łatwiej osiągasz harmonię w życiu.

Załatwiaj trudne sprawy w pierwszej kolejności

Praktyka pokazuje, że im trudniejszy i mniej przyjemny dla nas temat, tym bardziej odkładamy jego realizację. W rezultacie przez cały dzień, a czasem długie dni męczy on nas gdzieś podświadomie powodując stres. Jest blisko i cały czas o sobie przypomina. Jednym z kluczowych elementów skutecznego planowania i efektywnej pracy jest realizacja takich właśnie spraw w pierwszej kolejności. Poza optymalizacją czasu reguła ta pozwala również na uzyskaniu harmonii w życiu. Jeśli tylko możesz bo masz niezbędną wiedzę, narzędzia i moc sprawczą, załatwiaj trudne tematy priorytetowo.

A na koniec… równowaga między życiem zawodowym to w sensie dosłownym często iluzja. Równowaga bowiem oznacza, że tyle samo czasu, energii i zaangażowania poświęcamy życiu zawodowemu i prywatnemu. Nie to jest jednak w gruncie rzeczy celem. Czas poświęcany na pracę jest niestety trudny do ograniczenia, no chyba, że wybierzemy karierę bezrobotnego. Kluczowe jest by skompensować tą stratę na zaangażowaniu i energii w obszarze życia prywatnego. Szukaj harmonii w swoim życiu, bo tylko świadome określenie celu pozwoli Ci osiągnąć ten stan.