5 sposobów by Twoi klienci byli zawsze na pierwszym miejscu

szczesliwy-klient

Doskonała obsługa klienta, ekstra serwis, najlepsze standardy to hasła kluczowe praktycznie w każdej branży. Zawsze kojarzące się z podstawowym dobrem firmy, czyli klientami. Podejście do obsługi klienta jest często kluczowym elementem, który przesądza o sukcesie firmy. Przeanalizuj zatem swoją pracę z klientami i poznaj 5 sposobów, by klienci byli zawsze na pierwszym miejscu.

Świadomość potrzeb klientów

Niezależnie czy jesteś kierownikiem, właścicielem, czy handlowcem w organizacji, Twoim celem jest pozytywne postrzeganie firmy przez wszelkich potencjalnych i obecnych klientów. Jeżeli ktoś z Twoich współpracowników lub podwładnych odstaje i nie rozumie waszych klientów, to tak naprawdę odbiera chleb każdemu z was. Zadbaj o to, by każdy członek załogi rozumiał motywacje, sposób działania i obawy klientów. By wiedział dlaczego wybierają waszą firmę. Tą wiedze, czujność i aktywność wobec klientów można określić mianem zaangażowania w sprzedaż i obsługę klienta. Jeśli tego zabraknie, klienci zaczną odchodzić.

Każdy szczegół się liczy

Często szczegóły oferty stanowią przewagę nad konkurencją. A jeszcze częściej drobiazgi decydują o zyskowności projektów, o ich sukcesie lub porażce. Rzec można zatem, że w pracy z klientem każdy szczegół jest ważny. Szczególnie jeśli jesteś szefem zespołu, działu lub całej firmy i masz jasną wizję kluczowych postaw i zachowań w relacjach z klientami. Niezależnie zatem od pozycji w firmie staraj się uczestniczyć w obsłudze klienta by czuć, analizować i właściwie wykorzystywać detale prowadzące do sukcesu firmy.

Angażuj klientów w proces rekrutacji

Jeżeli rekrutujesz handlowców i szukasz sprawdzonych ludzi, pamiętaj o doświadczeniach swoich klientów. Tych obecnych, byłych, często niedoszłych, a przede wszystkim przyszłych. Warto zapytać, z kim współpracują lub współpracowali. Kto zyskał ich sympatię, szacunek i zaufanie. Tacy ludzie mogą przynieść sukces Twojej firmie, bo w opinii klientów już go wcześniej odnosili i osiągnęli wysoki poziom rozwoju zawodowego. Podkreślam, że trzeba tu odróżnić zatrudnianie po koleżeńsku znajomych prezesa, od wyszukania na rynku ludzi, którzy potrafią pracować z klientami i wiedzą, że klient jest zawsze na pierwszym miejscu.

Informacja zwrotna od klienta

Nigdy nie jest za wcześnie by pytać klienta o opinię. Informację zwrotną możesz czerpać z chwilą zdobycia klienta i powinien być to proces nieprzerwany. Na starcie warto badać opinie klienta o rynku i Twojej konkurencji. Co zadecydowało o wyborze Twojej oferty. Dzięki temu ustalisz swoje mocne strony i ostrożnie ominiesz zagrożenia, na których wyłożyła się konkurencja. Zaangażowanie klienta w komunikację po pierwsze pozwala na dopływ nowych pomysłów, po drugi wiąże klienta z Twoją firmą. Szczególnie wtedy, gdy jego spostrzeżenia zostaną uwzględnione, a Ty wyrazisz uznanie i wdzięczność za pomoc. Prawda jest bowiem taka, że opinia klienta jest ważniejsza niż Twoja na każdym etapie współpracy i analizy od ogółu do szczegółów oferty.

Szkolenie nowych członków zespołu i rozwój zawodowy pracowników

Skuteczne wdrożenie Twoich kolegów i podwładnych to kluczowy element ich świeżo rozpoczętej kariery w firmie, ale i sukcesu samej firmy. Jeśli nie poświęcisz na to czasu, zaangażowania i pieniędzy będą oni musieli metodą prób i błędów oraz eksperymentowania na klientach zdobywać swoje doświadczenia. Niezależnie od branży będzie to kosztować więcej nerwów i utraconych korzyści niż możesz na starcie się spodziewać. A trzeba przy tym pamiętać, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz, natomiast opinia o człowieku ciągnie się za nim często nawet po zmianie pracodawcy. Dlatego jeżeli jesteś nowym członkiem zespołu, nalegaj na porządne wdrożenie, to również w Twoim szeroko pojętym interesie. Szczególnie, że kliencie ocenią Twoją wiarygodność w ciągu pierwszej minuty spotkania i długo tej opinii o sobie nie zmienisz.